Interview med Jesper Thomsen

Interview med Jesper Thomsen

Udgivet d. 17/10/2016

Kategorier: Interviews

Af: Rasmus Espersen

Jesper Thomsen er en fast del af den nationale fredagsunderholdning. Du har måske ikke set ham, men du har helt sikkert hørt ham. I skrivende stund er han aktuel på TV 2 med Voice Junior, og efter nytår vil han for tiende år i træk være at finde bag trommerne på DR1 i X Faktor.
Sommeren blev tilbragt på tour med Stine Bramsen og Rasmus Seebach, senere på efteråret drager han på tour med NOAH, der for tiden er aktuel i Toppen Af Poppen, og til næste år tager Jesper Thomsen på den sidste store tour med Peter Belli.
Tidligere har Jesper Thomsen spillet med folk som Tue West, Aura Dione, Anna David og Nikolaj og Piloterne foruden fusionsbandet Schantz Segment. Teater og musicals kommer heller ikke uden om Thomsens trommestikker, senest sad han bag trommerne på opsætningerne af ”Grease” og ”Den Eneste Ene”. Og så bliver der også fundet tid til at undervise efterskoleelever i trommesæt.

En så stor samling af forskellige projekter, musikere og stilarter sætter naturligvis sine krav til trommeslageren såvel som til hans udstyr. Jesper Thomsen tilstræber altid at spille med sin egen stil og at bringe god energi og tyngde i sit spil. Man skal kunne høre, at musikken er spillet live, og Thomsen forsøger altid at levere liv til numrene ved at spille ind i trommerne, spille på deres lyd og med de muligheder og begrænsninger, som netop hans setup giver ham at arbejde med.

Store trommer – store hatte

Jesper Thomsen spiller på store Drum Limousine-trommer og store Avantgarde-bækkener. Han har to trommesæt: Et i Black Leather i størrelserne 10×8”, 12×8”, 13×9”, 14×10”, 16×16” og 18×16” med en 24×14” stortromme; og et i Blue Sparkle med samme antal og størrelse tammer, men med en 24×16” stortromme. Setuppet er oftest begrænset til 13” eller 14” tam over stortrommen og 16” og 18” på gulvet. En 10” tam kan dog snige sig ind under ridebækkenet, hvis behovet skulle opstå i det rette pop- eller reggaenummer.
I bækkentasken er der altid en 16” Cope hihat og et 22” Cope ridebækken, som Jesper Thomsen har ejet lige siden, at han begyndte at spille Avantgarde tilbage i 2003. Hertil kommer et 20” og et 19” crashbækken fra enten Roughcut- eller Precision-serien og et 18” crash eller china som effekt, for eksempel et Precision med huller i eller et Feinschmecker crash.
Med i Cope-sættet fra 2003 fulgte også et 18” crashbækken, som nu sammen med et 18” Blue crash agerer en stor hihat. Den “koger” alt for fedt, men kræver et hihatstativ med en ordentlig fjeder i.
Jesper Thomsen elsker store, tynde bækkener, fordi de har en varme og en dynamik, som man ikke finder i mindre eller tykkere bækkener. De kan både spille højt og lavt – og de lyder godt i begge kontekster.

Moderne vintagelyd

Store, varme og tynde kedler er også opskriften på Thomsens gode lyd. Han har et gammelt Rogers Big R fra sluthalvfjerdserne med tynde kedler og med forstærkningskanter – de har den helt rigtige varme vintagelyd click this over here now. Men det er gamle trommer, og hardwaren holder ikke til Thomsens travle program. Derfor var Drum Limousine det perfekte match for ham tilbage i 2007. Trommerne har den gode, varme vintagelyd i de tynde kedler, men de er spritnye med moderne og holdbar hardware.
Den sorte lædercoating dæmper trommerne tilpas meget til at give den perfekte kontrol over de store, tynde kedler. Det skader bestemt heller ikke, at der er noget lækkert over at have et sæt i læder. Diskret lækkert. På afstand ligner det ”bare” et sort trommesæt, men går man tæt på, så kommer detaljerne frem.
Den blå sparkle skjuler ikke noget, men sættet har en mere moderne og præcis lyd, blandt andet i kraft af den dybere stortromme.
Til mindre, akustiske koncerter – som for eksempel til efterårets tour med NOAH – kan Jesper Thomsen finde på at bruge sin 18” gulvtam som stortromme i et mindre setup. Men hans 16” hihat skal dog med. Den larmer ikke, selvom den er stor. Størrelsen gør den mindre hidsig, og den har en fantastisk varm og ”scoopet” lyd.

Som en ekstra bonus oven i den gode lyd fra de store bækkener og trommer nyder Jesper Thomsen, at de forhandles lokalt af producenten selv. Drum Limousine er lydhør over for Thomsens behov og hjælper gerne med udlån af en 30” gong eller et trommesæt i akryl til et tv-show. Der er ikke langt fra tanke til handling hos Drum Limousine.

Livemusik

Man skal kunne høre, at musikken spilles live. Det sørger Jesper Thomsen for ved at tilføje en god mængde energi til sit spil og sin optræden. For eksempel ved at spille på store trommer med stor afstand imellem tammerne – det kræver mere energi at spille sådan.
En anden måde, hvorpå Jesper Thomsen sikrer livefornemmelsen i sit trommespil, er ved at inkorporere elektroniske elementer i sit setup. Triggere sørger for, at spillefornemmelsen er intakt samtidig med, at en ny lyd lægges oven i lyden af trommesæt. En elektronisk pad kan også bruges i stedet for en hihat sammen med rigtige trommer. Rigtige trommer kan mærkes, når man slår ned i skindene. Der er direkte respons, og lyden kommer fra trommen. Denne live-feeling vil Jesper Thomsen ikke undvære.

At omdanne programmeret popmusik til livemusik indebærer en række valg. For at få den helt rigtige live-feeling spiller eksempelvis Stine Bramsen live uden backing tracks og click. Til gengæld har hun både korsangere, en percussionist og ekstra keyboards med på scenen. ”Det gør det sindssygt sjovt at spille sammen, når man kan fyre backingtracket og invitere flere op på scenen. Vi har friheden til at tage en ekstra runde, når vi har lyst.”, siger Jesper Thomsen. Det stiller samtidig krav til trommeslageren, som både skal være tempoholder og energigiver. Krav, som Thomsen trives med, ligesom kravet om at genskabe den rigtige lyd live. Det giver ham mulighed for at nørde igennem.

5 lilletrommer med på scenen

Til de store tv-shows spilles der ofte en lang række af forskellige numre i løbet af en aften, hvoraf mange af dem er med programmerede beats frem for trommesæt i originalversionerne. Dette tager Thomsen som en kærkommen mulighed for at nørde lyde. Derfor har han ofte op til fem lilletrommer med på scenen, så han har noget at skifte imellem. Det er sjovere at prøve at ramme lyden i virkeligheden og få lov til at slå og mærke en rigtig tromme i stedet for at have det hele liggende på et backing track eller en sample pad.
Der er altid tre gengangere blandt lilletrommerne på scenen: En 14×6½” Drum Limousine iklædt sort læder stemt dybt og dæmpet med gaffa til firserlyden, en Drum Limousine piccolo til det høje RnB-smæk og en Ludwig Black Beauty til mellemtonen.
En ny lilletromme er ikke bare en ny lyd, det er også en ny inspirationskilde. Når Jesper Thomsen skifter lilletromme, får han nye ideer, hvilket varierer hans spil og hans fills. Han spiller på bestemte måder på bestemte trommer.
Man er dog aldrig i tvivl om, at det er Jesper Thomsen, der spiller, uanset hvilken lilletromme, han har fundet frem. Han bliver hyret, fordi man ved, hvad han står for. Thomsen er livetrommeslager. Han leverer livefølelsen. Det skaffer ham også arbejde til hjemmestudiet, hvortil han får tilsendt numre, der skal indspilles levende trommer på.
Jesper Thomsen deltager også i studiesessions. Han har blandt andet spillet på fem numre på Ivan Pedersens nyeste plade, ”Uden En Forklaring”.

Når Jesper Thomsen spiller med Peter Belli, er han i lære hos indbegrebet af dansk rock’n’roll. Peter Belli har mere rutine end det unge band har tilsammen, så han ved naturligvis bedst. Når Thomsen spiller med de ofte mindre rutinerede optrædende i Voice Junior eller X Faktor, så er det derimod ham og resten af bandet, der kan hjælpe de unge talenter med at få den bedst mulige oplevelse og det mest optimale resultat.

For Jesper Thomsen er tilgangen til enhver koncert den samme. Der skal opnås god musik og god lyd. Derfor er forberedelsen også lige vigtig hver gang – om det er med Ulven Peter eller en nybegynder. Jesper Thomsen er vedforberedt og professionel.

I 1999 flyttede Jesper Thomsen til København for at spille musik, hvilken han har levet af lige siden. På trods af, at manglen på node- og klaverkundskaber dengang forhindrede ham i at komme ind på musikkonservatoriet, har dette dog ikke forhindret ham i at nå langt i musikbranchen. På spørgsmålet om, hvordan Jesper Thomsen er nået dertil, svarer han, ”hårdt arbejde, mange timer i øvelokalet og musikalsk talent.” Han har desuden, hvad end det har været en stor koncert med en pladeaktuel kunstner eller et lille triojob med en artist uden pladekontakt, altid bestræbt sig på at spille bedst muligt og levere varen. ”Og så er det jo aldrig en dårlig ide at opføre sig ordentligt og komme til tiden”, griner han.

Skrevet af:

Rasmus Espersen