Interview med Claus Thylstrup

Interview med Claus Thylstrup

Udgivet d. 29/09/2016

Kategorier: Interviews

Af: Rasmus Espersen

32-årige Claus Thylstrup er ikke blot trommeslager, han er også forfatteren bag trommebogen “Creative Development – Patterns & Fills”.

Claus Thylstrup er livetrommeslager for gospelsangeren Steve Cameron, reggeatòn-duoen Camilo & Grande og rapperen Grønlund. Herudover tjener Thylstrup som afløser i diverse coverbands – et job som han sætter stor pris på som følge af den gensidige ‘tjekkethed’, der er i opgaven. Det at få tilsendt en liste med 30 numre og lære dem til perfektion stiller nogle krav, som Thylstrup trives med.

Ved siden af alle disse livejobs underviser Claus Thylstrup alt fra børn til studerende fra musikkonservatoriet.

Uddannelse og turné i England

Claus Thylstrup har taget en tre år lang bacheloruddannelse på Academy of Contemporary Music (ACM) i Guildford, London. Under sin studietid stiftede han det progressive rockband The Spinlords, med hvem han turnerede England rundt og fik set den engelske kultur indefra. Han spillede også med luksusballebandet The Mad Hatter’s Tea Party, og så var lærerne på ACM flinke til at invitere den talentfulde student ud. En trommelærer inviterede Thylstrup til at sidde ind under en West End-musical; en anden skulle på toilet under et jazzgig med Eric Claptons bassist, Dave Markee, hvorfor Thylstrup måtte overtage stikkerne for en stund.

For Claus Thylstrup var opholdet på ACM ikke bare en uddannelse på trods af tre år med ugentlige eksaminer. Det var en adgang til et stort musikmiljø og tre års fokuseret øvning.

Dedikeret til heavyrock

Før ACM var Thylstrup dedikeret til heavyrocken, men under sin uddannelse blev han introduceret for en lang række stilarter som for eksempel heavy-prog-rock blandet med tyrkisk 12-tonet musik, da Nicolas Meier, der spiller med Jeff Beck og Vinnie Colaiuta, bad ham om at komme til audition. Også gospel chops blev studeret flittigt på YouTube, hvilket blev kimen til Thylstrups bog “Creative Development”. For der blev ikke kun set videoer, der blev også taget noter og brygget fills. Disse noter blev over et halvt år samlet til en afsluttende bacheloropgave og et konkret produkt: En trommebog.

Det var dog først, da Thylstrup var tilbage i Danmark igen, at han forsøgte sig med at få den udgivet.

Den startede som en interaktiv e-bog spækket med videoer, men en voksende efterspørgsel resulterede i en trykt udgave, der nu er solgt i 25 lande verden over, godt hjulpet på vej af gode anmeldelser fra engelske trommeblade.

“Creative Development” har ikke blot gjort Claus Thylstrup til forfatter, den har resulteret i en clinic på Aarhus Jazz Festival 2015 og en optræden ved Groove Night på Drum Day 2016. Og så har den gjort ham til artist hos Drum Limousine, Avantgarde og Rohema.

Drum Limousine trommesæt

Claus Thylstrup spiller på et Drum Limousine-sæt i størrelserne 22×18″, 10×8″, 12×9″, 16×16″ og en 13×6½” lilletromme. Stortrommen er tight som en 20″ med bund som en 24″, tammerne er højt stemt, mens gulvtammen er dyb, så springet bliver stort. Lilletrommen er et vellykket sats – Thylstrup har aldrig spillet 13″ før – den er tight og funky, tør og studieagtig.

På tammerne bruger Thylstrup Remo Clear Emperor over Ambassador, på lilletrommen et Emperor X Black Dot og på stortrommen et Evans Coated Emad – alle sammen for at få mest mulig bund og attack.

Farven på Thylstrups Drum Limousine er Modern Champagne Sparkle, en moderne champagnesparkle med en smule bronze i og dermed en smule mere liv. Den ser godt ud på en scene, den er alsidig, og den stjæler ikke fokus.

Fremtidsdrømme

En dag ude i fremtiden ender Thylstrup dog nok med et sæt i en mere giftig sparkle, så han kan tage hele rampelyset.

Claus Thylstrup er fornyligt skiftet til Avantgardebækkener i sin søgen efter det perfekte bækken til gospel chops – et tørt, men ikke for tørt, bækken ways to lose weight fast.

Han spiller på en hurtig 13″ Precision hihat i den nye overhamrede udgave, et 20″ Feinschmecker Ride og tre 18″ crashbækkener: Feinschmecker, Mirage og Precision, hvor sidstnævnte ligesom hihatten er overhamret, hvorfor det lyder trashy ligesom et effektbækken.

Skrevet af:

Rasmus Espersen