Interview Med Jesper Mortensen

Interview Med Jesper Mortensen

Udgivet d. 21/12/2016

Kategorier: Interviews

Af Rasmus Espersen

Jeg fanger Jesper Mortensen midt i den travle juletid på vej til lydprøve med Michael Carøe. I aften står den på julefrokostunderholdning, ligesom den har gjort det mange andre aftener i november og december måned, hvor Mortensen har siddet bag trommerne for en bred skare af artister, der tæller Zididada, Dr. Alban, Infernal, Østkyst Hustlers, MC Einar, Julias Moon, Anne Dorte Michelsen og Maria Bramsen (fra Tøsedrengene).

Jesper Mortensen, der nærmer sig de 40 år, har spillet trommer lige siden, han fik et trommesæt i fødselsdagsgave til sin fire års fødselsdag. Senere gik vejen forbi både musikskole og musikkonservatorie, hvorfra han blev færdiguddannet i 2002. Siden er han kommet vidt omkring lige fra Odense Symfoniorkester over Dario Campeotto og Kirsten Siggaard til at spille i Hyde Park med Paul Young. Stilistisk spænder Mortensen bredt. Han er en kamæleon, der sørger for at spille med mange forskellige – både turnerer og one-of’s, som han kalder det. Enhver ny opgave sender Mortensen videre på hans musikalske rejse, og den holder ham til ilden og tvinger ham til konstant at udvikle sig og lære noget nyt. Trods den store spredning kender Jesper Mortensen dog også sine begrænsninger. Inden for det poppede og rockede er han ikke bange for at tage fat, men skulle der komme et tilbud om salsa eller jazz, så melder han pænt nej tak 7gdygs0. ”Der er så mange andre, der er bedre til lige netop det”, siger han.

Dybe trommer og dystre bækkener
2016 er for Jesper Mortensen primært gået med turneer med Dicte og Paul Young. Hos Dicte har lyduniverset været melankolsk med dybe trommer og dystre bækkener. Det har krævet et nyt setup og mange dage i øvelokalet, hvor der er blevet opfundet nye lydbilleder. Setuppet består af et Drum Limousine-trommesæt i bubingatræ med Modern Champagne Sparkle-finish i størrelserne 12″x8”, 14″x14”, 16″x16” og 22″x18”. Bubingatræet giver en kontrolleret klang, som med tykke skind stemt ned indtil de flaprer passer perfekt ind i lydbilledet. Den dystre bækkenlyd leveres af en flok kontrollerede, mørke bækkener i form af en 16” Avantgarde Tribute hihat, 18”, 19” og 20” crash bækkener fra Tribute- og Precision-serierne og et 22” ride bækken. Mortensen veksler imellem at bruge et 22” Blue ride og et 22” Feinschmecker ride alt efter lokalet, der skal spilles i. Blue egner sig godt til indendørsbrug, da det er knapt så voldsomt som Feinschmecker, der koger lidt mere og egner sig godt til udendørsbrug. Med til setuppet hører også en Ludwig Supraphonic-lilletromme fra 1972 og en Roland SPD-SX fastest way to lose belly fat.

Det store popsetup
Hos Paul Young er lydbilledet et helt andet: ”Pop derudad med en masse rumklang på trommerne”. Derfor er setuppet også et helt andet end hos Dicte. Her spiller Jesper Mortensen på sit yndlingstrommesæt, et Drum Limousine i White Marine Pearl, som han har haft siden en tour med Anna David i 2009. Størrelserne er 10″x8”, 12″x8”, 14″x14”, 16″x16” og 22″x18”. Trommerne er i ordenes pæneste forstand ”enormt lette at have med at gøre”. Hertil bruger Mortensen to Ludwig Black Beauty-lilletrommer. Den ene er stemt højt op, mens den anden er stemt dybt. På bækkenfronten spiller Mortensen på et stort popsetup med fire Avantgarde crash bækkener (20” Roughtcut, 19” Feinschmecker, 18” Blue og 18” Precision), et effektbækken med huller i, to splash bækkener (8” og 10” Roughcut), samt en 15” Precision hihat i brilliant finish og et 22” Roughcut ride. Adspurgt om baggrunden for valget af de mange forskellige crash bækkener svarer Jesper Mortensen ærligt, at han ville ønske, at der lå en større akademisk bækkendoktorafhandling bag, men at han bare har prøvet sig frem og ramt rigtigt. Splash bækkenerne, derimod, er parrede, hvilket er vigtigt, fordi de ofte bliver brugt sammen.

Socialt og musikalsk sammenspil
Hos Paul Young er det Jesper Mortensen, der er kapelmester, og det er således ham, der sætter holdet. Det privilegie har Mortensen sjældent, når han hyres til en opgave, men mange forskellige jobs har givet mange gode venner i musikbranchen, som han ofte ender med at spille sammen med og også ses med privat. I forbindelse med turneen med Dicte bød besætningen dog på lutter nye folk for Jesper Mortensen. Dicte havde en drøm om at samle et hold bestående af to kvinder og tre mænd.
Hvem end der sætter holdet, er det vigtigste for Jesper Mortensen dog, at samspillet fungerer socialt. Han arbejder ofte i moduler, hvor han arbejder intenst med en lille gruppe mennesker i flere måneder, før han siger pænt farvel og tager videre til næste projekt. Det kræver dedikation og holder Jesper Mortensen vågen, for der er masser af yngre trommeslagere, der står på spring i kulissen. Men så længe han holder sig skarp, så tror Mortensen på, at han bliver hyret af en grund – at de, der spørger, ønsker lige netop det, som Jesper Mortensen kan. Ønsker de (også) noget andet, så håber han, at de vil sige til. Og netop her er det vigtigt, at samarbejdet også spiller rent socialt, så man kan snakke om tingene og optimere musikken, hvad end det så drejer sig om stemningen på en lilletromme eller noget helt andet. Jesper Mortensen løber ikke væk fra en hjælpende hånd.

2017 byder indtil videre på en forårstour med Paul Young startende i Helsinki 1. april. Men mon ikke, der dukker flere opgaver op i Jesper Mortensens indbakke i årets løb?

Skrevet af:

Rasmus Espersen